28 juli 2016

Fokus, fokus och fokus...


Shit vad det är svårt men samtidigt otroligt enkelt...

Att lägga saker åt sidan för att ha tid med annat är både svårare och enklare än jag föreställt mig. Resultat av att min mindset är fokuserad kommer snabbt, mycket snabbare än jag trott, det är de små detaljerna jag kan slipa på och rörelser kan brytas ner i småbitar för att bli ännu bättre. Kanske är det detta som skiljer oss amatörer mot proffsen att de aldrig ”slarvar” att de alltid håller fokus på ett annat sätt än oss som har häst mest för att det är kul och skoj.


Älskade hästar vad ni ger mig energy <3
Kanske behöver man pressen att om man inte får hästen att prestera i tid och på den nivå den borde så blir det ingen mat på bordet?

Jag tror det är en kombination, om man har detta som yrke kan man hamna i gränslandet åt andra hållet, kan man pressa lite till, gå liite över gränsen osv. Vi glada amatörer vilar nog våra hästar lite för mycket, backar av lite för mycket och tänker att vi har tid på oss…

Nu generaliserar jag grovt och detta är egna reflektioner.

 

Hur som, med dessa tankar är det ju ännu viktigare att ha ett team runt sig med tränare som är införstådd med den väg och de mål man har. Som kan pusha eller stötta när det behövs men som vet vad målbilden är. Jag har ju en plan för vem jag vill rida för, har även kollat upp med personen om att lägga upp en långsiktig plan för att få Rubs stadig på den potential hon har. Detta kommer att ta sin form om några veckor då de tävlingar vi har framför oss är över och vi går in i träningsstadiet igen. Även om jag nu hela tiden inte riktigt tänker tävling utan mer ut och skola… räkna med att ta en diskning eller två om hon drar iväg… raketponnyn… Så känns det ändå att får vi ett bra program jo då är hon där och nafsar bra hästar i svansen. Hon gör sakerna så himla bra när det blir bra :)

 

Vi har ett ganska ordentligt jobb framför oss… Att få henne avslappnad i reiningen, att få henne att vänta på signalerna och inte ta alla beslut själv… att få all hennes kraft fram i jobbet och inte bara i vissa delar… Det kommer ta tid men det kommer vara värt det.

Jag har två fokusmål nu två år framåt och med dem måste en rejäl träningsplan till…

 

Fokus just nu… Långsam…. Långsam och låååååångsam…

See ya out there :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar