15 apr. 2014

Utökat B för Dummies...

Jag önskar att jag hittat ett blogginlägg som detta innan jag bestämde mig för att hoppa på en stallkamrats beslut att äntligen ta utökat B behörighet. Men visst i ärlighetens namn ska jag väl erkänna att vi lärt oss massor under vägen om friktionskoffecienter, lastsäkring och diverse säkerhetskontroller. Ändå hade det inte genererat lika mycket oro om någon skrivit ner hur, vad och när :)
Men det är precis vad jag tänker göra och hoppas att någon kan dra nytta av detta.


Jag kommer skriva ner turordningen så som vi gjorde det, vi tog ingen lektion eller hyrde släp av bilskola vilket man kan göra.

1: beställ en kod för att kunna boka uppkörning, detta görs på körkortsportalen här är länken: https://fp.trafikverket.se/AspirantCode/
det tar några dagar innan koden dimper ner i brevlådan.

2: hitta en bil och ett släp som får köras på B och en bil som man kan köra upp i, alternativt någon som kan köra ekipaget till uppkörningen.

3: hitta ett ekipage som tillsammans väger mer än 3500 kg men mindre än 4250kg.

4: gå till Förarprovskontoret och fotografera dig INNAN uppkörningen!!! Inget foto = ingen uppkörning!!!Det är nya regler och mer om dessa kan du läsa här:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/generellt/Kunskapsprov/Obligatorisk-fotografering-hos-Trafikverket-infor-provet/

5: boka uppkörningen, i semestertider kan det med all säkerhet bli väntetider. En annan sak som man måste tänka på om det är i tider då det kan vara läge för däckbyte är att det ska vara samma typ av däck på både bil och släp eller rättare sagt släpet får inte ha sämre däck än bilen: här är en länk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/slap/vinterdack-pa-slapvagn/

6: veta hur du ska lasta släpet minst till hälften av lastvikten på ett säkert sätt, vi valde enligt mig den enklaste metoden, nämligen förstängning, det innebär att man lastar på golvet så att ingenting kan flytta på sig vid en eventuell krock. Det går säkert superbra att lastsäkra med spännband och andra metoder men det är en massa vinklar och annat som man bör ta med i beaktande då, ex brottstyrka på spännbanden och friktionskooffecienter :) Det släp vi körde upp med har en lastvikt på 511kg, det betyder att vi måste lasta med minst 255,5 kg för att ha lastat halva lastvikten. Vi åkte till granngården, köpte 10 spånbalar á 25 kg st som vi la på golvet i släpet, plus tre st däck i fram på transporten som en triangel á 10kg st, totalt hade vi alltså 280kg lastvikt och framförallt, en väldigt godkänd och enkel lastsäkring. Det är bra om man kan redogöra för hur man räknat ut vikten och detta var enkelt då vi från granngården visste att spånbalarna ju vägde 25kg och däcken vägde 10kg... vi använde inte våg men det är ju lätt att göra ;)
Från skötardörren sett :)

Från rampen sett :)

Påskjutsbroms observera svart gummihandske :)
7: Öva, koppla på släpet. Säkerhetskontroll av lamporna på släpet, med andra ord gå ett varv runt den för att kolla dem, be någon kolla när du slår på blinkers och även testa bromsljus. Säkerhetskontroll av lasten, se punkt 6. Säkerhetskontroll av bromsar, kolla först påskjutsbromsen, kör försiktigt någon de framåt så den sträcks ut, mät gummihandsken, lämpligt med ett papper, kör fram igen och bromsa hårt, gå ut och mät igen, det ska finnas minst 1/4 del kvar i längd för att den ska vara godkänd. Dra handbromsen på släpet och kör framåt, har du en fungerande handbroms så märks det :) Sen är det dags för körning i och utanför tätort, backning runt gatuhörn, ja, man får snegla, titta över axeln och räta upp sig ;) och till sist, koppla av släpet på ett säkert sätt, med andra ord se till att det inte rullar iväg eller att någon säkerhetsvajer eller elkabel sitter kvar på bilen.


8: Kör upp enligt punkt 7 och till sist förhoppningsvis ett stort GRATTIS!!!

Jag kan dock erkänna att detta gav mig blodad tand och att jag idag faktiskt har ansökt om lämp för BE, visst nu tänker jag ta det privat och det känns inte som en katastrof om jag skulle missa ett prov då jag ju kan luta mig tillbaka på mitt utökade B, men det ska oxå tilläggas att med BE är man inte på samma sätt begräsad av vikter på släp och bilar så det blir ju givetvis lättare, framförallt när utvecklingen går mot större bilar och tyngre släp :) För mig var oxå detta ett bevis på att jag kan och en spark i baken till BE, samt ett bevis på... Hur svårt kan det vara?

Denna fick jag av mina underbaringar till kollegor efter jag klarat provet... och kanske kommer även denna behörighet tas... Vad nu det är :)


Ha en underbar kväll därute! Det ska jag!