8 juni 2015

Breaking bad habits...

Dag 7: Bosses memoarer.
Ett första steg: 

Så var det dags att testa en av mina teorier i praktiken...
Betala med mat/godis för gott uppförande... Muta? Eller belöning?
Man kan kalla det vad man vill... Även om jag verkligen tycker mitt jobb är superskoj så vill jag ju gärna ha lön när jag jobbar... I vår lilla människovärld är ju detta självklart men många gånger så verkar det som att våra djur bara ska gilla läget... och de har ju inte ens valt vilka människor de kommer till...

Nåja, ner i hagen hämtade Bosse, som vanligt slurpade han in typ hela grimskaftet i munnen och gick nöjt och tuggade på det... Kan väl erkänna att vitt grimskaft är helt fel färg då ;) Och att jag inte förstår, fast jag sett hur stor en hästmun är, att så mycket grimskaft får plats i hans mun...
Hur som helst... Då hästarna nu går på bete så är det hem till gården som gäller och transporten är uppbindningsplatsen.

Efter lite omsorg med ryktborstar så hängde jag helt sonika upp en hink med lite pellets i, sen hämtade jag paden och la på... Ingen reaktion alls :)
Nöjd Bosse :)
Sen hämtade jag sadeln och la på den med... Fortfarande så var han helt nere i hinken och mumsade, brydde sig inte ett dugg och inte ett öra var vinklat bakåt ;)

Samma sak när jag spände sadelgjort och fixade, han stod lugnt och åt!!!
Tjoho!!! En liten sak kanske men för mig så var det faktiskt en enorm lättnad, det kommer gå att bryta sadlingsbeteendet och om det innebär att han får äta lite gott vid dessa tillfälle... ja... För mig är det inget problem :) Sen tror jag att när han förknippar sadling med något bra så kommer det räcka att ge något litet och han behöver inte ha en hink men just nu så är det så som det är.

Vi red ut en sväng och efter det så fortsatte jag pyssla en stund med honom, borstade, smörjde mulen och sånt där plick och plock :) Han var bara så nöjd... och det känns gott i hjärtat.

I lördags var jag och Rubs iväg på Nordvik och hjälpte till på deras öppethus dag, genom att vara rekvisita på ko-safarin :)
Superskoj trotts regn hela dagen... Skoj att få vara ute på fältet och göra "lite på riktigt":)

Så nästa gång får även Herr Bosse följa med tror jag :)
Ha en bra dag därute!!! Det ska jag




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar