9 apr. 2015

Att bjuda på sig själv...

Något jag reflekterat över ett tag är ett fenomen som mer och mer framträder ju bättre folk blir på att redigera verkligheten...
Nämligen det där med att bjuda på sig själva.
Man vill ju gärna framställa sig själv på absolut bästa sätt ;) Inga finnar, ingen spenat mellan tänderna, inga konstiga kroppsdelar som syns eller  det värsta av allt... Om någon blir förevigad i en prekär situation på hästryggen...

Jag tror hela inställningen kommer från de som åker runt på tävlingar och aktivt försöker fota eländesbilder... Det florerar en hel del inlägg på bloggar och liknande till och från. Man är snabb på att klippa ut närbilder och poängterar gärna och högt att hästarna lider och ryttarna är hårdhänta.

Innan någon nu blåser en eller femton säkringar vill jag bara å det bestämdaste påvisa att jag är emot hårda metoder eller misshandel av hästar!!! Jag vet oxå att både tre och fyra av bilder som kommer ut, tyvärr har befog för det då dessa människor många gånger visar upp en riktigt jäkla dålig attityd och ett horsemanshit av högsta klass. Det är inte dessa jag vill skydda, för min del kan man gärna hänga ut både namn och hemsida men det gäller att ha mycket bevis, och har man det kan man lika gärna anmäla dem ;)

Tillbaka till ämnet...
Prekära situationer till häst...
Typ den här :) foto:Rebecka Amrén
Tittar man runt på de bilder som vanligen läggs ut så är det ögonblick där hästarna ser ut som "a million dollar" inget fel med detta, absolut inte. Jag gör det själv, många gånger då jag ju tycker att min ponny är just den bästa i hela världen. För det är hon ju :)
Jag älskar alla kreativa mysbilder där man tänkt till och rider i snö med vackra kappor eller har stylat en vacker sommarkväll! Bilder där en häst som kanske inte har förutsättningarna för att bli top notch får till det och verkligen ser sådär WOW ut, jo jag älskar dem!!!

Men en sak som får mig att verkligen skratta sådär hjärtligt och så man får ont i magen är de där då det inte riktigt blir rätt...
Alltså inte de som inte har någon smak eller stil utan där man i den där 1000delens sekund verkligen fångar "oops moment"

Det jag tror skrämmer många med att inte dela med sig av dessa är just att andra ska snacka skit, jo, i denna värld så är det ett stort problem. Den personen är inte värd den hästen och den hästen är skit och den personen sa att den... osv.
Jag försöker hålla mig själv borta och skaffa en egen uppfattning men jag ska ärligt erkänna att jag då och då åker dit själv... I´m not att sinner nor a saint! Jag försöker dock alltid ha i åtanke att det säger mer om den person som snackar skit eller hackar på andra än det gör om personen själv, givetvis finns det ju undantag  här med... ett personligt exempel är väl om man försöker lura eller göra illa någon med avsikt... japp då är iallafall jag jävligt långsint... Ännu mer om det är någon som jag bryr mig om och står mig nära som blivit utsatt... jo, jag kan erkänna att det nog blir en livstidsdom med mycket liten chans till benådning ;)
Men det händer... ibland...

Jag har de senaste veckorna själv lyckats fastna på några sådana som jag tänker bjuda på. Just av den anledningen att jag själv skrattar så tårarna rinner och jag blir så där sjukt skadegladsglad åt mig själv. Hoppningen är onekligen en fantastisk källa till dessa dråpliga bilder ;)
Så hoppas jag att fler vågar se humorn i det man gör och vilka helt galna saker som man utsätter sig själv för :) Och vill någon skratta bakom min rygg för dessa... Ja varsågod, jag garvar läppen av mig varje gång jag ser dem!
Träningstävling och Rubs tänkte GP, jag tänkte; satan vad hon hoppar...


Ruby hoppade 4 hinder... foto: Rebecka Amrén

Jag hoppade 4 1/2... :D :D :D
Måste erkänna att jag tycker det är en riktigt snygg köttbullerullaöverbommen teknik jag i detta fall lyckades bemästra... och kolla var hon  har sina bakfötter :) Ett riktigt bra stopp... men som sagt att sitta i fältsits och vara redo att hoppa maxad oxer är ju inte att rekomendera i dessa lägen... om man inte har som plan att åka av, det vill säga.
En annan sak är att jag inte gjorde illa mig, oftast när man åker av så här så ser det ganska brutalt ut men iallafall jag är så oförberedd att man inte hinner spänna sig utan är ganska mjuk i kroppen och då, oftast, så slår man sig inte speciellt mycket, visst några blåmärken och en något öm axel men det är bara att resa sig, borsta av sig och sitta upp igen... Hade det varit en fotbollsmatch hade jag nog fått bäras ut på bår ;)
Det är mycket värre om man sitter på en häst som gör sitt bästa för att få av en, då spänner man sig lätt... En annan sak är om man åker av brevid hästen så man blir trampad på, eller att den slår över och man får hela hästen på sig... då är det lätt att råka ut för skador...

Bjuder på vurpan med film oxå :)



Men, men som jag alltid hävdat, det är ingen friskvård man håller på med och ridning är ju bara för "småtjejjor"? :)
Nä, ridning är verkligen inte för "faint hearted" :)

Ha en underbar dag därute i cyberrymden!!! Det ska jag och ikväll är det hoppträning igen... Tjohoooo!!! Bästa på hela veckan, om det inte är kosseträning på g :)

2 kommentarer:

  1. Den bästa bilden på mig och Penny jag har är den där vi går omkull, tagen precis innan vi landar på vägen. Visserligen är den kanske mest rolig för att ingen av oss slog oss och allt hände på en slät väg. Bjuder dock gärna på ett skratt genom att visa den, tycker inte att allt alltid behöver vara så allvarligt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt :) Och kan man skratta åt sina egna fadäser så har man mycket roligare ;)

      Radera