10 mars 2011

Kvarka...

Piss och skit är det... En av hästarna som var med på clinicen har drabbats av kvarka. Kvarka är en riktig äcklig bakteriesjukdom som en del hästar faktiskt stryker med av... Den är ganska smittsam så om ett stall blir drabbat stängs det i många veckor och sjukdomen anmäls till jorbruksverket. Dessutom läggs det ut på ridsportsförbundet och hela stallet måste tvättas och decifiseras...
Var hästen fått sin smitta är svårt att säga det är väl tyvärr närmast till hands att han antingen fått det från Grönadal eller sitt stall Västeråkra...

Ruby stod brevid denna häst och kelade en hel dag så just nu är jag übernervös att hon skall ha åkt på skiten oxå :(
Än så länge visar ingen häst i stallet någon symptom, såsom snuva, hosta, feber eller svullna lymfkörtlar... Men vi får tempa och hålla extra koll nu ett tag.

Här är en länk till mer info:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Kvarka---information-och-rekommendationer/


Dock har jag hört från den sjuka hästens ägare att han är på bättringsvägen och att han är piggare. Jag hoppas verkligen att han blir bra och inte får massa merskit av detta... Just nu är han svullen i ett ben och förmodligen är det pg a detta.

Usch och fy, kontentan blev även att jag fick ställa in clinicen nästa helg :( Sååå trist då jag efter lite pusslande fått ihop fullt igen... suuuuuck... Nåja, det viktigaste är att den sjuka hästen blir frisk och att förhoppningsvis är det inte fler drabbade hästar... inklusive Ruban och de andra i stallet...

Håll tummarna därute för oss...

Nu är det dags att sova. Ha en bra kväll därute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar