12 sep. 2010

Trafiksäkerhet...

Ja, tänk vad man kan uppföra sig illa i trafiken... Hur respektlösa folk är. Idag red jag ut ensam på Ruby, jag är egentligen inte så orolig över henne och trafik, hon är en klok liten häst. Men ändå, önskar jag att bilförare kunde visa lite mer hänsyn i trafiken när de möter hästar och föralldel andra icke bilburna trafikanter. Bara för att det står 50 på skylten betyder det inte att med minsta möjliga marginal trycka sig förbi i 50+... Denna diskussionen är ingalunda ny och bilförarna brukar hävda att ge dig inte ut på vägen om din häst inte kan hantera det... Jag kan till viss del hålla med men, hur sjutton ska jag befästa goda erfarenheter hos min häst om jag aldrig får rida på vägen? Till saken hör att man som hästägare, eller vi som är rädda om våra hästar, inte ger sig ut på stora vägar om vi absolut inte är tvungna. Jag måste korsa en 80-väg för att nå en del av ridvägarna men givetvis skulle tanken att rida längs denna väg inte falla mig in. Nej det handlar alltså om småvägar, typ 50-vägar eller grusvägar där trafiken inte är övertalig. Men likt förbannat finns det en hel uppsjö med gubbar med keps, champinjontoppade tanter, gubbkrisgubbar i stora SUVar eller BMVs eller de två inte alltför ovanliga grupperna 18-åriga killar med trimmad Volvo eller 18-åriga killarna med pappas BMV... Många i dessa grupper verka tro att alla hästar är lobotomerade och därför kan man toucha ett bakben eller två på vägen förbi. Varför håller inte ni er till de stora vägarna där man får köra fort? Antagligen vill ni inte att polisen ska kunna upptäcka er... Undrar just om man skulle ta ett snack med polisen och kanske få en hastighetskontroll ute på vår lilla väg...

Nu ska vi försöka ta oss till badhuset för lite kvalitetstid med familjen.

Ha det bra därute och njut an dagen.


-ofcourse I am using my iPhone for this...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar