21 mars 2016

Hon har gått dyngbra...

Helt klart sköna sista ord när man avslutat en två och en halv dags kosseclinic.


Ny tränare den här gången, Styrbjörn Persson, har sett honom ute på tävlingar men inte haft egentligen någon som helst kontakt med honom innan.
I vårt lilla gäng som håller på med kor här uppe så har några länge tränat för honom samt haft hästar i träning där, därav föll det sig naturligt för dem att ta upp honom på clinic.


Jag åkte med Rubs och av massor olika anledningar fick även Bosse hänga på, med Hilda som ryttare. Det var btw en väldigt lyckad kombination och leendet på Hilda efter varje ridpass var omöjligt att inte smittas av :)
Hildas ponny Kakan är för tillfället lite småofräsch och istället för att riskera något så sa jag att hon gärna fick låna Bosse, med allt vad det innebär ;) Hon är otroligt duktig på att rida och har en härlig hästfeeling. Så förra helgen var hon och red honom för första gången, även då gick det hur bra som helst och jag är helt övertygad om att Bosse fått ännu en ny vän i livet. I onsdags, eller om det var torsdags så kom hon på att hon ju hade en tid för Mäster Marc, det är svårt att bli av med tider sådär i sista sekund så igen sa jag, ta Bosse.
Jag fick leka hästägare och placera mig på läktaren. Så jäkla skoj att få se honom ridas av någon som verkligen kan rida. Inget illa om Olivia, hon rider honom superbra men Hilda får igenom honom på ett helt annat sätt. Även Marc var lyrisk och ett tag trodde jag nästan att han skulle sälja Bosse till Hilda... hehehehe...


Efter denna uppladdning fortsatte vi till Nordvik, tack snälla Linn för lån av transport! Min hade tyvär inte hunnit komma än. Väl frame satt vi upp för en snabb humörscheck och en sväng i ridhuset så Bosse skulle hinna känna in sig.
Hästarna stallades in i sina fina uteboxar och fick pyjamas på sig. Det är en fantastisk annläggning och all Cred till Wille som fixat fin uppstallning där hästarna står på tjock halm och har det got :)


Vi började med teorikväll där vi gick igenom judgecard från NCHA och vilka penalties som finns, därefter tittade vi på sju olika ekipage, DVD, och skulle så bedöma dem. Är nöjd med mig själv då jag lyckades pricka in de flesta.


Lördagen satte igång kl 07:45, vi byggde en fålla och sen var det full fart, vi red en och en, först en stund på marken med Stybbe och sen jobbade vi kor.
Det är alltid knepigt att rida för en ny person och det tar en stund innan man kommunicerar på samma sätt. Hur som efter lite trevande så plockar jag med mig min egen position i spinnen. Har säkert hört detta 100 gånger innan, men den här gången så sjönk det in i hjärnan. Jag älskar när små pusselbitar faller på plats och man känner resultatet direkt.


In på kossan och Ruby gjorde sitt jobb väl. Mycket väl :) Vi fick ömsom ris ömsom ros men det som var verkligen bra är att Stybbe är otroligt petig och nogrann med positionen... Jag erkänner lätt att jag inte funderat så mycket på det då Ruby är snabb och smidig som en katt. Men det är klart att jag måste skärpa till mig och vara mer noggran. En annan sak som jag gillade var hans inställning om att vi skulle vara sjyssta mot våra hästar, vara mjuka i handen, inte hålla på att ratta runt och vara försiktiga med våra skänklar.  Alltid viktigt att tänka på men oooooh så lätt det händer när det går fort och man blir lite het i skallen ;)

Han poängerade flera gånger att han brinner för just cuttingen och vill hjälpa andra att lyckas. Det markets, Stybbe är engagerad och vill verkligen att det ska bli så bra som möjligt för alla och envar som var med oavsett vilken nivå man är på. Skoj!


Pass två på lördagen var en resa för framförallt Hilda och Bosse då de fick en pigg kalv och helt plötsligt fick Hilda känna på hur det är att sitta på en häst  som jobbar kor. Kan säga att det är tur att hon har öron annars hade leendet kluvit hennes ansikte på mitten. Ruby jobbade på riktigt bra igen och jag insåg att hon inte gått på kor sen i somras på Hjo-ko. Det var inget jag kände av utan hon var samlad, taggad och jäkligt häftig som vanligt!!!

Vi åt middag på kvällen men trött var vi, Hilda, jag och Pekka satt en stund och småpratade innan vi alla dök i sang typ kl 11.... Inga sena partynätter här eller... Det som är så roligt på dessa helger är just den här enorma hästbubblan man är i och alla tankar snurrar runt hästar och åter hästar!
Man hinner älta och tänka och reflektera och försöka lägga till eller dra ifrån till det man redan har.

Sändagen började med ett enskilt pass för var och en och den här gången jobbade vi med lite nya tankar i huvudet, att låta Ruby ta ansvaret och att jag inte lägger mig i... Nä... har aldrig hört det förut. Att det ska vara så svårt. Fick iallafall till mina ben bättre och inbillar mig att jag störde henne mindre.
 


Efter lunch ställde vi upp för cutting, heardwork och jag jobbade bade som turnback och herdholder, det är kul att få träna dessa positioner med då vi behöver hjälpa varandra ute på tävlingarna. Skönt att veta lite hur de andra är och vilka positioner var och en trivs med. Själv tycker jag för tillfället bäst om att vara turnback. Passar Rubs bra då hon slappnar av, men vi kan lika gärna vara herdholders så det var bra att jobba båda positionerna och veta att det funkar. Jag hade bra hjälp själv av Björn och Wille som herdholders och Erika och Hilda som turnbacks. Fick till en hel del riktigt bra deepcuts och att skära ut djuren bra. Till och med så  Stybbe gav mig checkmark + eller till och med + på någon av gångerna. Ruby är för jäkla cool och bra inne i hjorden, vågar gå på djuren utan att bli het, Inga tendenser till att bitas utan trycker bara iväg dem med bogen... Har jag sagt att jag älskar denna häst.


När allt var klart så fick vi sista omdömet, den där lilla fuxen har gått dygnbra i helgen :) Hehehehe... Känns bra även om det var en ny formulering på betyg.


Det var ett nöjt gäng som rullade hem till Alnön igår. I dag får de vila och imorgon kanske bara skrittas lite så musklerna får återhämta sig :)


Ha en bra dag därute det har jag... och på onsdag är det som julafton för mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar