13 aug. 2015

Olivia snodde Rubs...

En alldeles underbar kväll i stallet, Olivia hade redan varit uppe och fixat allt, mockat, fyllt hö, vatten och krafft :)
Så när vi ätit var det bara att åka upp och sadla upp... Jag hade lovat att Olivia skulle få hoppa Rubs... eller ja, hoppa, skutta lite, har inte rätt skor för hoppning men några småskutt fixar hon.
Själv fick jag äran att rida fiiiina Bosse <3 Vi lekte lite bridleless men det får ni se i ett annat inlägg.

Olivia tog båda hästarna och skrittade fram dem medans jag ställde upp två skutt, för att lyxa till det extra mycket var Ajje med och redo med kameran.
Effektiv framskrittning :)
Det är verkligen skoj att se hur mycket Olivia har utvecklats på de dagar hon var nere i Mariefred på Ekelund. Då fick hon ju rida en superfin hopphäst och självförtroendet har verkligen växt, så himla roligt! Ruby kan ju hoppa och är väldigt sjysst på hindrena, framförallt när Olivia sitter i sadeln. Det får väl blir mer hoppning sen senare i höst, just nu är det inte riktigt läge men några småskutt gör ju ingen skada ;)
Justering av utrustning

Uppvärmning
Hon konstaterade att Ruby är mindre och att hon är "snabbare" än Jacquline på Ekelund... hehehe... förmodar att damen från Söder inte stressade upp sig i första taget med en plutt på ryggen. Vet att hon gått en hel del hoppning med bra resultat så det finns mycket kräm i den damen ;) Men som vanligt är hästarna på Ekelund välridna och väluppfostrade så de känner hur mycket power de kan ta fram till sina ryttare.
Efter en noggrann framridning i båda varven så skulle de börja hoppa fram.



Detta är vad Olivia förut max har vågat hoppa...



Ska väl erkänna att jag fick puscha liiiite för att hon skulle våga höja... men Jösses var hon nöjd efteråt? Har lovat att vi ska ta med tumstock för att verkligen mäta hur högt det är men troligtvis är att det är nytt rekord för Olivia. Jag är återigen imponerad över Olivias balans och följsamhet, inget hängande eller balanserande i tyglarna utan lite stöd från mankammen så eftergiften inte blir störd.
Det ser så enkelt ut. Fast jag känner igen minen :) :) :) fokuserad till max...

Ja, jag har ingen aning om vart hon är på väg min fantastiska dotter... men det är väl bara att hänga på ;) Det är så otroligt roligt och stimulerande att hon har möjlighet att få rida och utvecklas med två så fina hästar. Vad hon än väljer att göra så har hon alla förutsättningar för att lyckas, visst vi som håller på med hästar vet att det är hårt slit, många motgångar och att timmarna i sadeln inte på något sätt kommer gratis men det verkar som att hon är beredd att ta den biten.
Fasen... hur jag än försöker undgå det så verkar det väl inte bättre än att jag snart har halkat ner i ponnymammaträsket ;)

Usch... jag vet ju att jag har potential att blir ponnymamman från helvetet... Suck... ;)
Skämt åsido, jag är otroligt stolt över Olivia och vilken känsla hon har för ridningen! Sen är jag oxå otroligt stolt över Ruby och Bosse som verkligen ger henne möjlighet att få utvecklas och ta för sig. De är sjyssta men ändå ger henne tillräckligt med utmaning för att hon inte bara kan sitta och åka.
Två helt perfekta läromästare!!!

Nåja nu ska jag inte älta hela natten här...
Ha det underbart därute, det har jag!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar