8 feb. 2013

Dubbeldäckade och varmskoning...

Fy satan vad sjuka vi har varit här hemma, eller jag och Ajje, Olivia har tack och lov klarat sig hittills. Förra måndagen så åkte jag till stallet och när jag kom hem hade Ajje gått och lagt sig, han var fasen varmare än kaminen i vardagsrummet. En vecka med 40 graders feber och ont i hela kroppen gör en ödmjuk...

Jag tänkte att fasen detta är inte bra och susade iväg till apoteket för att inhandla allt som kan stoppa en manlig förkylning. På tisdagen började jag snörvla lite lätt och i förebyggande syfte stoppade jag i mig vitaminer och annat som ska hjälpa till att hålla flunsan borta...

På onsdagen så fick då äntligen Ruby nya skor och blev varmskodd för första gången i sitt liv. Jag är såååååå himla nöjd att jag hittat Jessica som skor och att hon i ett svagt ögonblick i sitt liv bestämde sig för att flytta tillbaka till Sundsvall från Skåneland ;)
Vi diskuterade lite fram och tillbaka över hur planen för ponnyns fötter ska se ut och konstaterandet blev att hovkvalitén ju inte direkt är den bästa... Samtidigt så har hon ju nu kunnat äta ordentligt i ca 1 1/2 år och det syns på hovarna, hon har en rand halvägs upp på fötterna och när det materialet vuxit ner kanske oxå hållbarheten och kvalitén blir bättre... Jag hoppas det iallafall.

Hur som helst så la Jessica bara om skorna och utan snösulor. Lite trist är det att inte ha sulor då det är svårt att rida ut utan att få klumpar men återigen, det får vara så den här vintern och förhoppningsvis kan vi tänka om och på nytt till nästa vinter. Helst hade jag haft henne barfota när det är snö ute men det är bara att glömma när man har papier maché hovar ;) En annan sak som vi valde mellan var att ha två eller fyra brodd i skorna. Det blev två, anledningen är att hon har så små hovar och att med fyra brodd blir greppet lite väl bra och risken är att hon drar sönder fötterna igen...

Det där med varmskoningen var inga problem och hon stod still och lyssnade på ljudet :) Kan faktiskt erkänna att jag själv saknat doften av varmskoning... hehehehe... det luktar ganska illa men för mig förknippas det med många roliga och lärorika stunder av hovvård från bl a Hansa. Sen är jag övertygad om att varmskoningen kommer förbättra kvalitén i hennes fötter... Varför? Om man tänker på ex hundklor och om de blir för långa kan man bränna av dem så att pulpan drar sig tillbaka och klolängden blir normal igen... Samma med hoven, tänker jag, att om man har en tunn sula så kan man få den att "tjockna" till genom att varmsko. Givetvis måste ju hovslagaren vara försiktig och processen måste få ta tid men i ett längre perspektiv så borde det ju bli så, tycker jag ;) Stackars Jessica hon fick ju typ 1001 teorier om varmskoning från mig... En annan sak jag funderat på är ju spänningar i skon när man riktar den kallt, om man nu har skithovar som Rubs har så kanske spänningarna i järnet kan bidra till att skon inte sitter hundra, dessutom är hon ju ganska klantig och snubblar ofta över sig själv, slår i skorna på diverse saker eller helt sonika drar av en sko då och då...

Ska man stoppa så här behöver man ha koll på hatten ;)
Nåja, jag är ju ingen utbildad hovslagare utan en glad amatör med massor av tankar och teorier ;) Står Jessica ut med dessa, som hon kommer få serverade av mig vare sig hon vill eller inte så blir detta superbra.
En sak, eller ja, det finns massor med saker, detaljer kanske men otroligt viktiga sådana i mina ögon som hon gör och jag bara blir glad över är att förklara hur hon tänker och gör. Vi var helt eniga om att Ruby skulle kunna reagera konstigt på skoningen och vara "halt" men ingenting ;) Så himla skönt.
Hennes hovar är så underbart runda och fina men jag vet oxå att de kan se ut som skrutt om fem veckor. Det har varit guld med Micke vi insåg att det inte gick att ha en fast tid när hon ska skos utan lite stand by call... Kanske kommer detta oxå bli bättre när hovarna växt ner så de nya hovväggarna tar vid, med tanke på hur mycket bättre hon äter så borde de vara av bättre kvalité...

Hursom helst är det ju en av de viktigaste personerna i ett team runt en häst och det känns som om Ruban och jag verkligen har hittat rätt... Inte bara är Jessica Hassel otroligt duktig och är fasen grymt cool oxå :) Meee like!!!

Nä ha en underbar dag därute det ska jag... och har jag riktigt tur kan jag nog börja rida igen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar