13 okt. 2012

Att lyssna på sin häst...

Idag har jag fått rida... då menar jag verkligen rida ;)

I torsdags hade Mia och jag vår egentliga sista förevisning om westernridning på ridskolan (vi kommer ha en dressyrgrupp oxå) och min ponny sa bara... Nej, nu räcker det!!!

Jag har visat lite reiningmoment och därför ridit några mönster eller ja delar av mönster... Då jag nu ska flytta i december har det varit en intensiv period på ridskolan med i stort sett varannan dag grupper och däremellan har ridningen lite fått stå tillbaka... Är ju hemma själv med Olivia och ibland är det svårt att pussla ihop hästeriet med familjen ;)

Men men... I torsdags så bara sa Ruby att nä... nu räcker det... ska vi hålla på så här så kör jag min grej och du kan hänga på eller inte... hehehehe...

Jag började värma upp och kände att hon var lite väl taggad... Jag tänkte mig ett stop på medellinjen men Ruby gjorde ett flygande byte och gick över i en stor snabb volt... Min rygg sa knaaaaak ;)

The show must go on... och efter en liten quick fix så det hela hyffsat ut... Tack och lov var det ingen reiningdomare där ;)

Idag fick jag lida för denna slarviga ridning... Hon gav mig bara stora fingret och sen drog hon ;) I vanliga fall hade jag låtit henne få springa av sig men det var fler än jag i ridhuset och då gäller att visa hänsyn. Efter några vääääldigt snabba stora volter med inslag av bakdelssladd och snubblande med framdel kände jag att detta kan sluta illa...
Plan B... VOLTER :)
Varenda gång hon försökte krulla ihop sig och dra fick hon snabbt gå in på en liten liten volt... med mycket drivning. I början studsade hon mest runt men ganska snabbt insåg hon att detta kommer bli jobbigt att fortsätta med. Så snart hon hade lugnat sig något så fick hon gå framåt igen. Jag hade dessutom tur för en stallkamrat lade ut några markbommar och jag kunde rulla över dem i lite olika tempo. Då släppte stressen och Ruby tyckte det var väldans skoj att få göra något annat igen ;) Det är lite typiskt henne...

Som jag skrev förut... Det har varit superskoj att få "prova" på "tränar" rollen men det är inget för vare sig mig eller Ruby :)

Nu ska vi fortsätta mysa här hemma... Skulle egentligen åkt på medlemsmöte men Olivias mage krånglar igen... Stackars liten...

Ha en underbar kväll därute, det ska jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar