24 apr. 2012

Uppklassningsträsket...

Jaha... så har jag väl gjort bort mig igen då...
Fasen oxå ;)

Men det jag kan göra är att dela med mig av detta så behöver ingen göra om samma misstag...

Jag har ridit klasser jag inte fick i helgen... och inte bara en utan TVÅ...

Tydligen fick jag inte starta någon klass på E-nivå för att jag förra året tog ett eller två poäng i Reiningen på FunRun... Om nu detta visar sig stämma... Annars har jag bara gjort fel i en klass och det var just Reiningen på E-nivå... Krångligt? Vänta bara...

Jag köper det att jag inte får starta E-nivå i just Reining då jag lyckade skrapa ihop ett, max två poäng på hennes första start någonsin... Fine... Jag ber ödmjukast om ursäkt och kan lova att jag inte gör om det misstaget igen...någonsin... punkt, slut, stjärnstopp :)

Men nu till dilemmat där ingen riktigt verkar veta vad som gäller och jag förtvivlat letar svar på...

I Trailen på E-nivå borde jag fått starta...

WRAS uppklassningssystem bygger ju på att man klassar upp sig i gren per ekipage och då sonika har man aldrig startat en gren är man välkommen att göra det på E-nivå... är man som mig intresserad av att tävla mer kommer man förmodligen oxå starta en D-start den tävlingen och då kan man ju, som jag gjorde plocka uppklassningspoäng... Vilket jag uppenbarligen gjorde (det visade sig att min 7:e plats egentligen var en 3:e plats) och hädanefter kommer jag inte starta på E-nivå även i Trail...

Helt OK, jag köper givetvis även detta rakt av :)

Men nu får jag höra att om man plockar då ett litet sketet poäng på D-nivå eller högre så får man inte starta någonting på E-nivå... och i mina ögon är detta helt fel...
Inte för att jag känner mig orättvist behandlad och kommer förlora min vinst utan för att då har WRAS klubbarna ingen som helst anledning att ha E-klasser.

Ett exempel... Du tävlar mycket i trail och vill testa på reining... varför kan du då inte få minimum en E-start? Eller jag som tycker Roping är livsfarligt varför kan inte jag tävla det på E-nivå? Även om jag kanske är duktig på något annat...

Detta gör ju att alla mer eller mindre, har poäng och därmed inte får starta en "ny" gren som nybörjare... Då borde ju det inte gå att anmäla sig via WRAS databas till E-klasser... Eller är klasserna på klubbarna så stora att någon kan hålla på att tävla på då både E och D nivå en längre tid?

Jag tänkte tanken men inte mer i söndags just varför det var så få starter i E-klasserna och här är ju då svaret... Så det är bättre för klubbarna att anordna D - klasser och uppåt för då kan fler starta fler klasser...
Jag hittar iallafall ingenting på WRAS hemsida om just E till D nivå, när det gäller uppklassningsystemet är detta det enda jag hittar... och om de olika nivåerna hittar jag det här så det enda stället jag kan tänka mig är regelboken och den kommer lusläsas så fort jag kommer hem :)
Som test loggade jag in och försökte anmäla mig till en E-tävling i maj och här är printscreenen från den :)


Som sagt jag kan enbart anmäla till ALLA klasser :) Givetvis har inte poängen kommit in från i söndags men om poängen från Juni 2011 skulle utesluta mig från E-nivå borde systemet väl säga ifrån?

Nåja, jag väntar med spänning svar från de personer inom WRAS som jag mailat angående detta och om det nu är så att jag startat E-Trailen utan att vara berättigad så kommer jag givetvis lämna tillbaka rosetten och köpa en ny ros till vinnaren i klassen :) Men då vill jag oxå byta ut min vita 7:e plats rosett till en gul 3:e pris rosett ;)

Rätt ska vara rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar