12 feb. 2012

Kulturkrock tack vare TR...

Idag var jag med om en kulturkrock och detta för att jag står på en anläggning som går under Svenska ridsportsförbundets Tävlingsreglemente och inte WRAS eller AQHA...

Det var nämligen tävlingar på anläggningen... Och då skall hästar som leds på tävlingsplatsen vara utrustade enligt TR... Vilket innebär att de, när de går till hagen enligt TR skall:


Mom 136 Utrustning
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen. 


Tyglar fästa i bettet kan ALLTID skada hästen... Bett i munnen kan ALLTID skada hästen...

Jag fattade inte detta och gick glatt och lätt över den tomma tävlingsplatsen med två hästar i enbart grimma. Och jag hann släppa ut innan tävlingen drog igång... Kanske är detta en skitsak men iochmed att jag valt att stalla upp på en SvR anläggning måste jag följa deras TR... Och vad händer nästa gång när det är större tävlingar än en liten plutt klubbtävling? 

Jag varken vill eller behöver leda min häst i bett till hagen för att det är tävling på anläggningen... Kan jag räkna repgrimma som "motsvarande" till huvudlag med bett? Motsvarande måste ju vara något man kan rida med... eller? ;) Jag vet att hackamore är tillåtet... är då oxå sidepull det och i förlängningen repgrimma?

Detta tycker jag är den mest absurda och motsägelsefulla regeln i hela TR... Jag menar du får ha med spö, sporrar, hjälptyglar och rida på ganska skarpa bett men du behöver inte ha någon som helst koll på din häst på backen... Eller nej, förlåt, om du bara har ett bett på hästen så har du även koll på backen???

Allt löser sig med bett???
För många år sen tog jag det Gröna Kortet, teoretisk kurs med Code of Conduct och TR för att kunna tävla... Kanske borde man, om man har sådana problem, även ha en praktisk del där man visar att hästen sköter sig på tävlingsplatsen innan man får  godkänt för att få åka och tävla?

Jag hade alltid repgrimma med mig på tävling och lät alltid hästarna beta i denna... Det var aldrig någon som sa något...
Idag så vaknade min lilla upprorsröst till liv och jag blev faktiskt på riktigt upprörd i denna fråga... Dock har jag inte pratat med någon personal på området angående detta men bara tanken att helt plötsligt skulle Ruby bli skvatt galen bara för att det är transporter och andra hästar på området... Hahahaha... Det gör ju det var och varannan kväll när det är träning, vad är då skillnaden?
 
Men, sen slog det mig... Vad är det värsta som kan hända om jag helt enkelt skiter i denna regel? Varning, avstängning eller böter? Jag har ju ingen ambition att tävla inom dressyr eller hoppning på detta sätt...

Hur som helst är detta något som måste revideras om Westernsporten någonsin ska ingå under Sv Ridsportsförbundet... Jag tänker inte tvingas ha bett på vid urlastning med tanke på vilka bett hon i framtiden skall bära... Huuu... vilken skaderisk... Men är inte risken att tappa sin häst när man byter huvudlag större än om man faktiskt fostrar sin häst att stå still i grimma?

Nåja, jag får helt enkelt prata med ridskolechefen om vad som gäller och jag får helt enkelt anpassa mig efter gällande regler men faaasen vad sugen jag blev på att skriva en liten motion till Sv Ridsportsförbundet... Kanske gör det så småningom...

Men idag kände jag verkligen vilken kulturkrock det blev mellan "min sport" och den klassiska ridningen... Och jag dömer nog 1-0 till Westernsporten :)

Ha en underbar kväll därute...

2 kommentarer:

  1. Risken med att tappa hästen när man byter huvudlag har dom ju löst genom att hästarna måste lastas ur med träns också = byte sker i transporten när hästen är i tryggt förvar bakom läm och bom ;) Gillar iden på hanteringsprov!

    SvaraRadera
  2. Men helt ärligt så är det få som lastar ut i te x kandar för att veterinärbesiktiga... och då måste ett tränsbyte ske innan start ;) Jag skulle aldrig lasta ur min häst med te x cowhorsebett... Sen vet jag att de flesta "stora" ryttarna skiter högaktningsfullt i detta och lastar ur i grimma...

    SvaraRadera