17 apr. 2011

Glad :)

Jag kan inte vara annat!!! Vi bestämde oss för Böckman släpet och det var ännu bättre i verkligheten än jag trodde...wiiiiiiiii :)
Förhoppningsvis kan jag hämta det på tisdag eller onsdag nästa vecka!!! Tjohoooooooo...

Jag är bara såååååå glad :) Ruby kommer åka som en prinsessa... hahaha, fast det är hon ju redan.

Hur som helst så har jag funderat och klurat på en sak och det är det där med uppbindning i släp... Böckman har uppbindningen ner i bommen, som ni ser på bilden...


Jag har alltid blivit drillad att man ska binda hästarna framåt i väggen framför, typ uppe på väggen...


Men igår hos transportförsäljaren så fick jag ett argument varför man inte ska binda upp dem framåt... Det är ju att be hästen gå framåt eller som det kan bli i detta fallet hopp över bommen... Jag har aldrig varit med om att någon av mina hästar har ens funderat över detta...
Kanske har jag haft tur men jag är nog mer benägen att tro att mina hästar kännt sig ganska trygga i släpet :) Jag tror att de allra flesta hästarna snällt åker och går in i släp om de som kör faktiskt kör bilen vettigt. Att ta det lugnt och framförallt ta det ännu lugnare på kasst underlag eller när det svänger. 

Hur som om man binder dem som i bilden med ringar så är det mindre risk att de försöker hoppa över bommen... För om de skulle få för sig det så kommer uppbindningen ta emot och dra ner huvudet mot bommen. Jag har inte reflekterat över detta men helt ärligt, it makes sense... Tror nog jag ska anamma detta uppbindningssätt och utvärdera detta :)

Ruby har efter ett par timmars last träning sist jag var iväg hos tandis, gått från att vara lite skeptisk till att lugnt och snällt knata in i lådan. Hon fick helt enkelt knata in och ut typ 10 gånger med pauser emellan både i släpet och i boxen... Dessutom fick hon massor med kel och godis när hon stod i släpet, när hon var ute lastade jag antingen igen eller så fick hon gå in i bosxen en stund. Jag tror att vid tredje eller fjärde gången tyckte hon att det där med godis inne var super och bara gick rakt in :) Då lastade jag fler gånger för att befästa det där och då. Jag är helt övertygad att hon inte kommer vara svårlastad iframtiden och jag kommer  i veckan att dra fram vagnen och lasta henne några gånger i detta släpet så hon i lugn och ro får vänja sig.
Tyvärr tror jag även här att det är det som är felet många gånger med hästar som inte vill gå in eller som kastar sig. Det har inte lagts ner tid på att i LUGN och RO lastträna sina hästar, utan man kommer på, shiiiit jag måste lasta för att träna, tävla eller något annat. Ofta är då den som ska lasta redan uppe lite i varv och det smittar ju givetvis direkt av sig på hästen som undrar varför matte/husse ska hiva in den i en trång låda när han/hon är så stressad...

Jag är iallafall überglad för mitt nya, fina släp, det är sååååå skönt att veta att det kommer finnas där när jag behöver det :)

Nu ska jag ta en lugn kväll och bara njuta av mitt välbehövliga påsklov...

Ha en underbar kväll därute, det ska jag ha :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar